Glem aldri at det er barna og de unge som skal stå i sentrum av byplanleggingen.
Lytt til de erfarne , de berørte og de med lokalkunnskaper som vet hvor skoen trykker.
Lytt til de tause og de med "innestemmer", som også kan sitte på viktig informasjon.
Lytt til drivkreftene med markedskompetanse som holder hjulene i gang.
Lytt til de annerledes- og alternativttenkende. Byen trenger mangfoldskompetanse.
Lytt til fagfolk, akademia og myndigheter som jobber for byens og samfunnets vel.
Forvent av myndighetene at de er tilgjengelige, faglig etterettelige og bryter ned silo-tenkning.
Se kraften og potensialet i kunnskapsdeling og samskaping.
De beste og mest kreative løsningene oppnås der hoder som tenker ulikt, kobler ideer.
Utforsk stedenes "økologi" i både utfordringer og muligheter.
Forringelse av det bygde og tilhørende identiteter kan repareres og bli til noe sterkere, sunnere og vakrere.
Prosjekter med høye bærekraftsambisjoner er dine hjertesaker.
Juss er sunn fornuft satt i system, men systemene må ikke ta overhånd.
Det er ikke alt som kan løses med paragrafer.
De viktigste våpnene er kunnskap, stil og empati.
Legg alle fakta på bordet, også de ubehagelige.
En kraftig diskusjon kan generere positiv energi, entusiasme og sunn kampånd.
Alt kan sies, så lenge formen er god.
Spill “djevelens advokat” med kritisk motvekt for å bryne saken.
Det enkle er ofte det beste (Keep it simple, stupid!)
Konflikter og motstand kan være en driver for utvikling av nye ideer.
Kunsten å tape ansikt kan av og til være en dyd av nødvendighet.
Let etter muligheter der andre ser begrensninger.
Se muligheten for positive ringvirkninger i møte mellom det etablerte og det eksperimentelle.
Finn nye synsvinkler og ikke la konvensjoner være en barriere.
Ha tydelige målsetninger, vær smidig og tenk helhetlig.
Grip sjansene som byr seg.
Hold deg oppdatert og i form.
Finn de beste samarbeidspartnerne og velg en passende leder.
Bli enig om viktige områder og hovedspørsmål.
Konsulter medhjelpere om råd.
Sjekk at terrenget stemmer med kartet.
Sjekk at viktige budskap er riktig forstått og adressert.
Oppklar alle misforståelser før jussen hentes fram. "Feil fakta gir feil juss".
Hold orden og oversikt.
Overhold taushetsløftet.
Ikke lov det du ikke kan holde. Kommuniser egne begrensninger.
Be alltid kunder om feedback og bruk konstruktiv kritikk som en kilde til forbedringer.
Idealet om tjeneste går foran personlig inntjening og suksess.